تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

جلسه گروه تحقیقات اقتصاد اسلامی طلاب اردکان با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | سه شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

به گزارش اردکان ساباط، نشست علمی "اقتصاد در الگوی اسلامی" به همت گروه مطالعاتی اقتصاد اسلامیِ طلاب اردکان وابسته به مرکز الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت و مجمع روشن‌گری و مطالبه‌گری طلاب و روحانیون انقلاب اسلامی وابسته به گروه مثل عمار، چهارشنبه دوازدهم دی‌ماه با حضور دکتر پورابراهیمی، مسئول کمیسیون اقتصادی مجلس در مرکز فرهنگی عمار برگزار شد.

دکتر پورابراهیمی در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی از اینکه طلاب و فضلای اردکانی وارد حوزه مسائل اقتصادی شده‌‌اند، ابراز داشت: من اول باورم نشد که جمعی از روحانیون به بحث‌های تخصصی اقتصادی ورود پیدا کرده‌اند. گفتم من اشتباه می‌کنم. دوسه بار از دفترم پرسیدم آیا برای بحث بورس و بازار دعوت شدیم؟ خیلی خوشحال شدم که امشب این فرصت پیش آمد در جمع شما طلاب حضور یابم و دغدغه‌های شما را برای اصلاح شرایط اقتصادی کشور بشنوم.

وی افزود: کاش این دغدغه چهل سال قبل به وجود آمده بود. این دغدغه با تأخیر به وجود آمده است. این بحث‌ها حتما می‌تواند مفید باشد. البته از یزدی‌ها و اردکانی‌ها انتظار همین بود. چون همیشه به رویکرد اقتصادی علاقه داشتند و هنوز این دغدغه وجود دارد. این، دور از ذهن نبود و نیست؛ لذا امشب من خیلی خوشحال شدم که در این جلسه شرکت کردم و با شما در این موضوع گفت‌وگو می‌کنم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: درباره مباحثی که مطرح کردید، من فکر می‌کنم خیلی وقت مبسوط‌تری می‌خواهد. شما برای اینکه زمان را از دست ندهید خیلی سریع گفتید. من فکر می‌کنم این بحث‌ها به جلسات تبیینی و تشریحی نیاز دارد. در فرصت 45 دقیقه تا یک ساعت، خیلی از موضوعات شهید می‌شود و نمی‌شود آن‌ها را مطرح کرد؛ مثل این است که در یک جلسه درباره قلب توضیح بدهیم و شما بعد از جلسه بتوانید جراحی کنید. انتظار چنین چیزی نداریم؛ ولی به‌هرحال ورود به یک موضوع است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم درباره موضوعات و بحث‌هایی که مطرح می‌کنید باید یک مقدماتی  نیز به بحث‌هایتان داشته باشید. مباحث اولیه‌ای از این موضوع مطرح شود تا در این جلسات فضای همفکری به وجود بیاورد و ذهن‌هایمان را به هم نزدیک کنیم. الآن شما از یک منظری نگاه می‌کنید، ما نیز با رویکرد دیگری نگاه می‌کنیم؛ بنابراین جنس نگاهمان متفاوت است. باید به هم نزدیک بشویم تا بتوانیم در خصوص آن پدیده بیشتر صحبت کنیم و اشکالاتش را بگیریم.

دکتر پورابراهیمی به دو ویژگی بورس یعنی «زمینه‌سازی اطلاعات برای تولیدات» و «شفاف‌سازی» اشاره کرد و گفت: این دو مورد تنها برخی از ویژگی‌های فراوان در بورس است.

وی ضمن ارائه توضیحاتی دراین‌باره، اذعان داشت: قیمت کالا در بورس را، عرضه و تقاضا معین می‌کند و قیمت مصوب، عامل اصلی قیمت‌گذاری در بورس نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان، ضمن تأیید اصل بورس، معضل اصلی در فرایند بورس را ضعف اجرایی آن دانست و افزود: البته ممکن است بورس اشکالات مبنایی نیز داشته باشد.

وی ضمن خرسندی از این جلسه خاطر نشان کرد: باید برای دادن الگو در بورس ابتدا آشنایی اجمالی با آن پیدا کرد و از طلاب حاضر در جلسه دعوت می‌کنم که در اردوی یک یا دو روزه آشنایی با بورس در تهران شرکت نمایند.


در این جلسه گروه مطالعات اقتصاد اسلامیِ طلاب اردکان ضمن تقدیر و تشکر از حضور دکتر پورابراهیمی در جمع طلاب ارکانی، مطالب ملاحظات خود را به شرح ذیل بیان نمود.

بورس بازار اطلاعات سرمایه‌داری

مسئول گروه مطالعات اقتصاد اسلامی طلاب اردکان درباره اینکه بورس بازار، اطلاعات تولید را در شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌آورد، اظهار داشت: بورس اگر بر اساس مبانی نظام سرمایه‌داری شکل گرفته باشد، اطلاعاتی که از طریق بورس شکل می‌گیرد موجبات استثمار بیشتر جامعه را فراهم می‌آورد؛ زیرا وقتی سرمایه‌داران از احوال یکدیگر در جامعه برخوردار شوند برای افزایش سود و انحصاری شدن تولیدات خود با تشکیل‌تراست و کارتل نبض بازار و قیمت کالا را به دست گرفته و با تولید انبوه خود، حتی می‌توانند بر بازار نیروی کار نیز مسلط شوند. نمونه این روند در کشور ما به‌ویژه در کشورهای غربی در خصوص شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ به‌طور واضح و روشن وجود دارد.

وی افزود: نقش اطلاعات در تنظیم تولیداتِ یک جامعه، جزء مبانی فرهنگی بورس است و استفاده شرکت‌های انبوه و اجتماعی برای افراد خصوصی، جزء مبانی سیاسی بورس محسوب می‌شود که هر کدام از آن‌ها با مبانی اقتصادی بورس که مورد بحث است، متفاوت می‌باشد.

از این‌رو اطلاعات بورس در نظام اقتصادی سرمایه‌داری به نفع سرمایه‌داران تمام می‌شود تا به نفع آحاد جامعه یا دولت‌ها. به عبارت دیگر اطلاعات بورس زمینه را برای استفاده بیشتر سرمایه‌داران از ظرفیت‌های جامعه فراهم می‌سازد.

عرضه و تقاضا

مسئول گروه مطالعات اقتصاد اسلامی طلاب اردکان ضمن رد حاکمیت عرضه و تقاضا بر قیمت کالا اذعان کرد: عرضه و تقاضا در شکل سرمایه‌داری با عرضه و تقاضا به شکل طبیعی آن متفاوت است. چه بسا عرضه زیاد باشد و تقاضا کم، اما قیمت‌ها کاهش نیابد. شبیه آنچه در ابتدای دولت یازدهم اتفاق افتاد که با وجود عرضه بسیار زیاد خودرو و کاهش تقاضای جامعه، شرکت‌های خودروساز دولت را مجبور کردند سه هزارمیلیارد تومان از طریق تسهیلات در اختیار مردم قرار دهند تا مردم خودروهای انبا شدۀ آن‌ها را بخرند. از طرفی قیمت‌های شرکت‌های بزرگ از طریق مصوبات و با تشکیل تراست و کارتل صورت می‌گیرد، نه عرضه و تقاضای طبیعی که مورد نظر اسلام است که عرف جامعه بر این عرضه و تقاضا حاکمیت دارد. در عرضه و تقاضای سرمایه‌داری این عرف جامعه نیست که قیمت را تعیین میکند، بلکه عرف سرمایه‌داری است که ناظر بر قیمت کالاهای انحصای خود است.

شفاف‌سازی

وی، معضل شفاف‌سازی در بورس را قابل حل ندانست و افزود: اساساً شفاف‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند بر فرایند شرکت‌ها مسلط باشد، اما در نظام سرمایه‌داری چون این سرمایه‌داران هستند که بر بازار کار و تولید مسلط هستند، طبیعی است که این شفاف‌سازی عملاً صورت نمی‌گیرد و چنانچه عملی هم بشود دردی را دوا نمی‌کند؛ زیرا شرکت‌های بزرگ به دلیل اشتغال‌زایی و تسلطی که بر بخش عمده نیروی کار در جامعه دارند، قادرند با وجود شفاف‌سازی در قیمت‌ها برای تأمین منویات خود هر زمان که بخواهند به دولت‌ها فشار بیاورند.

آشنایی با بورس

مسئول گروه مطالعات اقتصاد اسلامی طلاب اردکان ضمن ابراز خرسندی از اینکه شرایطی برای آشنای طلاب با بورس فراهم آمده است، اظهار داشت: آشنایی با بورس و انواع صکوک و معاملات آن و شیوه‌های ارزش‌یابی فرایند آن، از قضا موجبات گمراهی در فهم بورس را فراهم می‌آورد. پذیرش این موضوع، مثل این است که کسی بخواهد برای آشنایی با قمار، خود یک قمارباز قهار شود تا بتواند ادعا کند که با قمار آشنایی لازم دارد و بعد بخواهد با استناد به آن اطلاعات، با قمار مبارزه کند؛ این درحالی است که اگر از ابتدا با مبانی قمار آشنا باشد و مبانی آن را بتواند با استدلال زیر سؤال ببرد، دیگر لازم نیست خود را در معادلات پر پیچ‌وخم قمار گم کند و راه را با بی‌راهه اشتباه بگیرد.

وی افزود: بورس از لحاظ مبانی، با نظام اقتصاد اسلامی درگیر است و همین باعث می‌شود که با از بین رفتن مبنا، کل فرایند بورس از لحاظ نظری و عملی دچار خدشه شود و دیگر لازم نیست فرایند آن آموزش داده شود. آموزش فرایند بورس زمانی صحیح است که بورس اسلامی و بورس سرمایه‌داری از لحاظ مبانی مشترک باشند و مشکلات بورس صرفا در حوزه اجرا باشد.

در پایان گروه مطالعات اقتصاد اسلامی طلاب اردکان، در رد صحبت دکتر پورابراهیمی مبنی بر اینکه: «این نوع مباحث مانند این است که بخواهید مباحث تخصصی قلب و عروق را در یک جلسه بیان کنید»، اظهار داشت: این حرف زمانی درست است که افراد حاضر در جلسه آشنایی عمومی با مباحث داشته باشند، اما وقتی افراد حاضر خود در مبانی اقتصاد اسلامی و سرمایه‌داری مسلط هستند، یک اشاره کافی است تا تمام مطالب فهمیده شود و نیاز به جلسات متعدد در این زمینه نیست و نباید اسیر این مغالطات شد.

منبع: اردکان ساباط

خبر مرتبط: نیازمند تغییرات کلان در حوزه اقتصادی کشور هستیم




  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">