تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

نسخه‌های خطی اردکان زیر غبار فراموشی

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق اشکوری که سال‌های گذشته برای تحقیق از نسخه‌های خطی کتابخانه حوزه علمیه امام صادق(ع) به اردکان سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار اردکان امروز گفت: نسخه‌های خطیِ کتابخانه حوزه علمیه اردکان از نسخه‌های نفیس و گران‌بهایی است که باید در حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

رییس مجمع ذخائر اسلامی قم با بیان این‌که باید نگاهتان را به اسناد و نسخه‌های خطی تغییر دهید تا متوجه ارزش آن‌ها بشوید، خاطرنشان کرد: حفظ و نگهداریِ نسخه‌های خطی حداقل وظیفه‌ مسئولین فرهنگی شهرها و استان‌هاست.

وی با بیان اینکه نسخه‌های خطی به عنوان منابع اصلی و مهم برای پژوهش درباره علوم اسلامی است، با اشاره به تمدن چندهزار ساله کشورهای مسلمانِ منطقه خاورمیانه اظهار داشت: خاورمیانه در علوم مختلف مهد تمدن است و نتایج این تمدن چندهزار ساله در آثار معماری و نسخه‌های خطی است و اگر در حفظ و نگهداری آن‌ها کوتاهی کنیم برای نسل آینده جوابی نخواهیم داشت. چراکه اگر فرهنگ‌مان را فراموش کنیم دچار بی‌هویتی می‌شویم.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین رفیع مسئول کتابخانه نسخه‌های خطی حوزه علمیه اردکان در گفتگو با خبرنگار اردکان امروز گفت: بیش از دو سال است که در حال آماده‌سازی کتابخانه اختصاصی نسخه‌های خطی هستیم و هم‌اکنون شرایط مساعد نگهداری از نظر ایمنی، دما، رطوبت و قفسه کتب را فراهم نمودیم.

وی ضمن ابراز تأسف از این‌که نزدیک به هفتاد نسخه‌ خطیِ این کتابخانه فرسوده شده است، اظهار داشت: ترمیم این کتاب‌ها و آفت‌زدایی از اقدامات لازم و هزینه‌بری است که باید در اسرع وقت انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیع در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک مسئولین شهرستان فضای مناسبی برای نگهداری نسخه‌های خطی فراهم شود.

 

  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

حوزه علمیه امام صادق(ع)

نسخه خطی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">