تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

هر موقع به فریمان می‌رفتیم شهید مطهری دست پدرشان را می‌بوسیدند

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

حجت الاسلام والمسلمین محمود فتاحی اردکانی، امام جمعه شهرستان عسکران، در جلسه طلاب و فضلای اردکانیِ مقیم قم، ضمن اشاره به اهمیت علم در آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت علیهم السلام، درباره ویژگی‌های استاد شهیدمطهری به ایراد سخن پرداخت.

وی اولین ویژگی استاد شهید را «ورودِ تخصصی به مباحث» عنوان کرد و گفت: شهید مطهری در هر موضوعی از موضوعاتِ روز که مورد نیاز جامعه است، به صورت تخصصی و مستوفا وارد بحث شدند و در اختیار جامعه قرار دادند.

امام جمعه عسکران افزود: ارتباط با نسل جوان و روشنفکر جامعه دومین ویژگی شهید مطهری بود. وی در زمان خفقان ضمن این‌که ارتباطشان را با حوزه قطع نشد، دانشگاه را رها نکردند و دانشگاه را محور کار خود قرار دادند و باعث سرعت انقلاب شدند.

وی با اشاره به ویژگیِ سوم استاد مطهری یعنی «توجه به نیاز زمان»، خاطر نشان کرد: شهیدمطهری زمانی که دانشجویان ما گروه گروه به طرف ایدئولوژی‌های کمونیستی گرایش پیدا کردند، چون سدی روشن‌گرانه جلوی نفوذ تفکر و شبهات آلوده کمونیستی را گرفتند و فلسفه اسلام ناب را تبیین کردند.

«همراهی با ولایت و رهبری» چهارمین ویژگی حضرت استاد شهید بود که حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی به آن اشاره کرد. وی در این‌باره ابراز داشت: استاد مطهری یک لحظه از امام و مقتدای خودشان یعنی تفکر تشکیل حکومت اسلامی جدا نشدند و از بازوان پرتوان امام و مایه امید ایشان بودند. یکی از ارکان قوی شورای انقلاب، استاد شهید بودند.

وی بیان داشت: از ویژگی دیگر استاد شهید ارائه الگوی منطقی از اسلام بود. ببینید شهید مطهری چقدر زیبا در هر زمینه‌ای مطالب را دسته‌بندی‌شده و مستوفا بیان کردند.

امام جمعه عسکران درباره جهاد علمی استاد شهید در سخت‌ترین شرایط، ابراز داشت: از دیگر ویژگی‌های استاد شهید این بود به جای این‌که به فکر خودشان باشند، به فکر اسلام بودند؛ زمانی که طلاب به‌سختی امرار معاش می‌کردند، استاد مطهری با مشکلاتی که داشتند برای تبلیغ و تبیین اسلام بین قم و تهران در تردد بودند. ایشان به تمام معنا «جهاد علمی» داشتند.

وی ضمن بیان مطلبی از شهید مطهری به نقل از یکی از شاگردان ایشان که فرموده بود: «هفتاد درصد فهم درس مربوط به شاگرد و تنها سی درصد مربوط به استاد است»، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که زحمت اصلی علم‌آموزی بر عهده شاگرد است نه استاد. اگر در حوزه‌های علمیه امثال مطهری‌ها و علامه طباطبایی‌ها به جایگاهی رسیده‌اند، به خاطر زحمت خوشان بوده است، نه فقط حوزه علمیه.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان چند خاطره به بعد اخلاقی استاد شهید پرداخت. وی دراین‌باره گفت: شهید مطهری، حتی صبح‌ها با لباس کامل طلبگی، در منزل نماز می‌خواندند. ایشان خودشان را در حضور حضرت حق می‌دیدند و این‌گونه با لباس کامل و با احترام کامل نماز را اقامه می‌کردند.

وی به نقل از همسر شهید مطهری افزودند: همسر استاد نقل می‌کنند که شهید همیشه با وضو بودند. همچنین هر موقع به فریمان می‌رفتیم شهید مطهری دست پدرشان را می‌بوسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی در پایان تأکید کرد: به طور خلاصه «احترام به پدر و احترام به استاد»، «تقوی و خودسازی»، «جهاد مداوم علمی در همه زمینه‌ها» و «نظم و برنامه دقیق» از ویژگی‌های حضرت استاد مطهری بود که خداوند متعال توفیق این آن را به همه ما عنایت بفرماید.

گفتنی است، بعد از سخنرانی امام جمعه شهرستان عسکران، دکتر مجتبی مطهری، فرزند ارشد شهید مطهری، به سیره اخلاقی و علمی استاد پرداخت.

خبر سخنرانی دکتر مجتبی مطهری را در خبرگزاری رسا و وبلاگ تِرِشه بخوانید.


  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">