تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

در ماه رجب تمرین کنیم تا مانند آیت‌الله فاضل اردکانی مردن خوبی داشته باشیم

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۳۲ ق.ظ | ۱ نظر

حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به خاطره یکی از علمای شهرستان اردکان، خاطرنشان کرد: آیت الله فاضل اردکانی از علمای بزرگ تشیع در اواخر عمر به مرض استسقاء دچار شده بود، در شب آخر عمر به پسرش می‌گوید: آب برای من بیاور؛ آب مفصلی می‌خورد و کاملاً سیراب می‌شود. بعد می‌گوید سلام الله علی الحسین آب خوبی خوردم، مردن خوبی هم بکنیم؛ رو به قبله دراز می‌کشد و به راحتی جان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، بعدازظهر پنج‌شنبه در جمع طلاب و مردم شهرستان اردکان که در مؤسسه دارالثقلین قم برگزار شد، گفت: اشتغالات دنیایی مانند زیاد حرف‌زدن، اتلاف وقت و نگاه گناه‌آلود دل را می‌میراند.
 
وی با بیان این‌که برای آماده شدن در مهمانی ماهِ خدا، در ماه رجب و شعبان تمرین کنیم که از گناه و آلودگی دور باشیم، با اشاره حدیثی از پیامبر اسلام، افزود: حضرت زمانی که هلال ماه رجب را می‌دیدند، می‌فرمودند: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدایا براى ما در ماه رجب و شعبان برکت قرار ده، و ما را به ماه رمضان برسان، و بر روزه رمضان و بیدارى شب و نگهدارى زبان و فروبستن چشم کمک فرما، و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگى و تشنگى قرار مده.
 
حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره اهمیت روزه‌داری و شب‌زنده‌داری ماه رجب و شعبان، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) به خاطر قضا شدن نماز شبش گریه می‌کرد، اما ما اگر نماز صبحمان هم قضا شود، اهمیتی نمی‌دهیم.
 
وی درباره اهمیت حفظ زبان، بیان داشت: باید خیلی مراقب حرف‌زدن‌هایمان باشیم؛ متأسفانه برخی هرچه که می‌خواهند، می‌گویند باید به خدا پناه ببریم.
 
استاد حوزه علمیه افزود: دین به مال، جان و آبروی مؤمن در جامعه بسیار اهمیت می‌دهد، اما متأسفانه این سه در جامعه از ارزان‌ترین چیزهاست و به راحتی آبروی مؤمنی را می‌بریم.
 
وی اظهار داشت: برخی رفتارشان در بیداری دروغ است، اما در عین حال به دنبال تعبیرِ خواب‌های صادقه‌شان هستند!
 
حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت: همان‌طور که بدن ما اگر به غذای آلوده عادت نداشته باشد، با خوردن غذای ناسالم، مسموم می‌شود، روح ما نیز اگر به گناه عادت نداشته باشد، با کمترین گناه، آزرده می‌شود؛ این‌که ما هیچ ابایی در انجام گناه نداریم، برای این است که عادت کردیم به روحمان غذای ناسالم بدهیم.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خاطره یکی از علمای شهرستان اردکان، خاطرنشان کرد: آیت الله فاضل اردکانی از علمای بزرگ تشیع که در کربلا زندگی می‌کرد در اواخر عمر به مرض استسقاء دچار شده بود، در شب آخر عمر، افراد زیادی برای عیادت مهمان او بودند. رو به آن‌ها می‌کند، و می‌گوید: بروید، من می‌خواهم بمیرم. وقتی مهمان‌ها رفتند، به پسرش می‌گوید: آب برای من بیاور؛ آب مفصلی می‌خورد و کاملاً سیراب می‌شود. بعد می‌گوید سلام الله علی الحسین آب خوبی خوردم، مردن خوبی هم بکنیم؛ رو به قبله دراز می‌کشد و به راحتی جان می‌دهد.
 
وی افزود: ببینید انسان چقدر می‌تواند آماده باشد و اسیر این دنیا نباشد؛ بنابراین ضمن الگوگیری از چنین علمای بزرگی تلاش کنیم با استفاده از ماه‌های رجب، شعبان و رمضان تعلقات خود را به دنیا کم کنیم.
 
گفتنی است در ابتدای این مراسم که به دعوت گروه تبلیغیِ طلاب و فضلای شهرستان اردکان برگزار شد، حجت‌الاسلام امینی، مسؤول گروه تبلیغی حامیان ولایت شهرستان اردکان با اشاره به نقش و اهمیت تبلیغ، گفت: این‌که یک روحانی بنشیند و آموخته‌های دینی خود را به مردم آموزش دهد، در دنیا بی‌نظیر است و طلاب و روحانیان باید با استفاده از شیوه های مختلف تبلیغی به این امر اهمیت بدهند.

شایان ذکر است، در این مراسم حجت‌الاسلام مهدی‌زاده، کارشناس شبکه ماهواره‌ای هدهد، با استفاده از یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغی به بیان مسائل و احکام دینی پرداخت. این سخنرانی بسیار مورد استقبال مردم و طلاب اردکان قرار گرفت.

مداحی برادر آقای حاج جواد محیطی پایان‌بخش این مراسم بود.









منبع: خبرگزاری رسا

  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

نظرات  (۱)

سلام علیکم حاج آقای رفیعی
کاش درباره ی بزرگ عالم ناشناخته ی اردکان آیت الله فاضل عقدایی هم مطلبی می آوردید . متاسفانه جایگاه بلند این فقیه والا مقام بسیار مغفول واقع شده .
پاسخ:
سلام دوست عزیز
خیلی ممنون از تذکر به‌جاتون. وقتی سیره علمای اردکان مطالعه می‌کردم، آیت‌الله فاضل عقدایی، یکی از بزرگ‌ترین علمای دیارمان شناختم که به قول شما هنوز جایگاه ایشان ناشناخته مانده است.
انشاءالله در فرصت مناسبی زندگی‌نامه ایشان را منتشر خواهم کرد.
بازم ممنون از تذکرتون.
در ضمن معرفی می‌کردین!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">