تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

خانواده کانونی برای تربیت، نه نازپرودگی

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۲۷ ب.ظ | ۲۵ نظر

سکانس‌­های فیلم و سریال­‌هایی که این روزها در صداوسیمای کشورمان پخش می­‌شود، پر است از دیالوگ­‌های پسرهای لوسِ پرتوقعی که زیاده‌­خواهی‌­هایشان را نثار پدرومادر و همسر و اطرافیان می­‌کنند. گذشته از اینکه پخش چنین فیلم­‌هایی درست است یا نه، متأسفانه آنچه در این فیلم‌­­ها خود را نشان می­‌دهد، گوشه­‌ای از واقعیت جاری در جامعه ما است. پرتوقعی فرزند پسر در خانواده علت‌­های عدیده‌­ای دارد؛ اما نگارنده در این وجیزه به دو نکته که علت زیاده­‌خواهی پسرها است، اشاره می­‌کند. 

فرزند پسر نباید به گونه‌­ای تربیت شود که احساس کند پدر و مادر وقف او هستند و وظیفه دارند همه­‌ی امکانات آسایش او را فراهم کنند.

پدر و مادر برای تربیت فرزند خود وظایفی بر عهده دارند که کوتاهی در آن وظایف، عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت که بعدها در رفتار و اخلاق فرزندشان بروز خواهد کرد؛ اما روش تربیت نباید به گونه­‌ای باشد که والدین همه­‌ی خواسته­‌ها و نیازهای فرزندشان را در هر شرایطی برآورده کنند.

شاید روایت حضرت علی­(ع) که می­‌فرمایند: «خودتان را برای همسر و فرزندانتان به هلاکت نیندازید.» ناظر به این مطلب نیز باشد.

پدری که با زحمت فراوان تلاش می‌­کند وسائل راحتی و آسایش پسر را فراهم کند و همه­‌ی خواسته‌­های فرزند را برآورده سازد، نمی­‌داند فرزند را برای پرتوقعی و زودرنجی نسبت به همسر آینده‌­اش آماده می­‌کند.

پسرخانواده با چنین روش تربیتی، باور می­‌کند که دیگران باید در خدمت او باشند و وظایفی را که در قبال همسر و پدرومادر برعهده دارد ظلم در حق خود می‌انگارد، اگر کم­ترین کوتاهی از همسرش سر بزند به مشاجره با او می­‌پردازد. این فرد نه تنها از سیر اخلاقی و معنوی بازمی­‌ماند بلکه برای کسانی که الگوی مناسبی ندارند، بدآموزی دارد.

ممکن است این سؤال مطرح شود آیا دختری که در چنین فضایی رشد می‌­کند در آینده پرتوقع نمی­‌شود؟ جواب این است که دخترها معمولا در خدمت به برادر و پدر خود با مادر خانواده همکاری می‌­کنند و کمتر با این مشکل مواجه‌­اند.

به خاطر چنین خطایی در سبک تربیتی فرزند پسر است که متأسفانه در جامعه ما مرسوم است خانواده دختر جهیزیه تهیه کند؛ در حالی که چنین رسمی هیچ توجیه شرعی ندارد. در بعضی شهرهای کشور ما که تهیه‌کردن جهیزیه با داماد است با مبنای دین نزدیک‌­تر است. جریان ازدواج حضرت علی و حضرت زهر سلام الله علیهما و اینکه حضرت علی (ع) اقدام به تهیه جهیزیه کردند دلیل بر این است که تهیه جهیزیه وظیفه مرد است، نه زن.

هنگامی که علی (ع) به قصد ازدواج فاطمه (س) به منزل پیامبر (ص) رفت. پیامبر فرمود: چه داری که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ علی (ع) عرض کرد: ای رسول خدا! تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر (ص) فرمود: ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره‌ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کن

نکته­ دیگر اینکه فرزندان باید احترام ویژه­‌ای برای مادر قائل باشند. احترام به دیگران، حال یا اعضای خانواده یا افراد جامعه، آشنا یا غیر آشنا، ادب دینی و انسانی است و همه مکلفند نسبت به هم‌نوعان خود احترام بگذارند؛ اما در اینجا احترام به همراه تواضع خاص منظور است که فرزند باید نسبت به مادر خود داشته باشد.

فرزند این احترام ویژه را از پدر الگو می‌­گیرد. جالب است که پیامبر اسلام (ص) یادگیری این نوع احترام را از حقوق فرزند بر پدر معرفی می‌­کند. ایشان می­‌فرمایند: «از حقوق فرزند پسر بر پدر این است که پدر، مادر فرزند را اکرام کند».[2]

هر مردی وظیفه دارد به همسر خود احترام بگذارد؛ اما در این روایت، پیامبر (ص) وظیفه‌­ای فراتر از احترام عادی نسبت به همسر را بر عهده­‌ی مرد خانواده مقرر می­‌کند؛ احترامی که فرزند پسر همواره نظاره­ آن است و از آن الگو می‌­گیرد.

در واقع پدر با این رفتار به فرزندش می‌آموزد که چگونه هم به مادرش احترام بگذارد و هم به همسر آینده‌اش.

پدری که به هر دلیلی - تصفیه‌حساب شخصی با همسر یا...- اجازه می‌دهد در مقابل دیدگانش، فرزند به مادر توهین یا بی‌احترامی کند، باید بداند این فرزند روزی حرمت او را نیز خواهد شکست. فرزندی که با اجازه ضمنی پدر، به مادر توهین و حرمت‌شکنی می‌کند، در آینده‌ای نه‌چندان دور به  خود جرأت می‌دهد چنین رفتاری را با پدر خود نیز داشته باشد.


این مطلب در سایت اردکان‌گویا منتشر شد.


[1] فاطمه زهرا فرشته زمینی، روح الله حسینیان.

[2] حق الولد علی والده اذا کان ذکراً ان یستفره امه، و یستحسن اسمه و یعلّمه کتاب الله و یطهرّه و یعلّمه السباحه (کلینی، 1350، ج6، ص49).

نظرات  (۲۵)

سلام 
مطلب مفید و قابل استفاده ای بود. 

یک نکته:
همانطور که العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس بنظرم العالم بمکانه هم لاتهجم علیه اللوابس! 
اجتهاد به معنای واقعی کلمه یعنی شناخت دین به اضافه اقتضائات زمان و به اضافه اقتضائات مکان!

شرح این مطلب بگذار تا وقت دگر...
پاسخ:

سلام، ممنون دوست عزیز.

در ضمن نکته بسیار جالب و دقیقی گفتی. بی صبرانه منتظرم "تا وقت دگر" بیاید  و "شرح مطلب" را بگویی.

سید سلام . وبلاگود خیلی بیحاله یه حالی بهش بده تو که باسوادی واهل فن حیفه وبلاگود اینقدر خسته وبیروح باشه شاد باش و شاد زی تا توانی شیخ
پاسخ:
سلام "رفیقوم"
ممنون از اینکه اومدی و نظر دادی، سرم شلوغه؛ ولی چشم، سعی می کنم وبلاگ رو پربار کنم. در ضمن خودتون رو معرفی می کردین.
  • مجید حسینی دستجردی
  • سلام سید. مطلب آموزنده ای بود. واقعا می گم که بهره بردم آخه این فرزند ما هم که تو گمرکه، ایشالا پسره.
    پاسخ:

    سلام سیدمجیدجان!

    امیدوارم خدا به شما پسری سالم و صالح بده

    سلام مجتبی عزیز امیدوارم حالت خوب خوب باشد


    پاسخ:

    سلام محمدجان!

    ممنون. امیدوارم شما هم در هرکجا هستید خوب و سلامت باشید.

    سلامون علیکم.
    مطلب جالبی بود.موفق باشی مجتبی جان.
    ادامه بده...
    پاسخ:

    سلام حامدجان!

    شما هم موفق باشی. چشم به امیدخدا  اگه فرصت کنم ادامه می دم.

    همانطور که میدانید والدین بر فرزند حقی دارند و فرزندان هم بر والدین حقی دارند . به نظر من والدین حقوق خیلی خیلی  بیشتری بر گردن دارند و وظیفه سنگین تری نیز دارند. در جامعه کنونی ما علت اصلی بزه کاری فرزندان بخصوص فرزند پسر از بی محبتی و نادیده گرفتن نیاز فرزند در خانه نشات میگیرد... والدین در حد توان خود وظیفه دارند نیازهای عاطفی و تا حدی نیازهای مادی فرزند را برآورده کنند در غیر این صورت فرزندان به خصوص فرزند پسر در انتخابهای آینده زنگیش مادیات نقش اصلی تصمیماتش را به خود اختصاص میدهد...برای ازدواج به دنبال دختری میرود که خانواده اش پول دار و به قول معروف دستش به دهنش برسد و همین طور تا آخر تصمیمات زندگی فرزند......
    پاسخ:

       سلام سیدمحمدجان!

    اینکه والدین وظیفه دارند نیازهای عاطفی و تاحدی نیازهای مادی فرزندان را برآورده کنند جای هیچ شکی نیست. در متن نیز به این نکته اشاره کردم. اما اینکه برآورده نکردن نیازهای مادی فرزند باعث این بشود که مادیات در زندگی آینده فرزند نقش اصلی تصمیماتش را به خود اختصاص دهد جای بحث و بررسی و دقت علمی دارد. چه بسا عدم توجه به نیازهای مادی فرزند یکی از علت ها باشد که شما به آن اشاره کردید.

    در ضمن فرزندی که در یک خانواده سالم تربیت شده، اگرچه نیازهای مادی آنچنانی برایش فراهم نباشد، با اعتماد به نفس بالا و توکل بر خدا توان اداره کردن خانواده آینده خود را خواهد داشت. و برای جبران نیازهای مادی، توکلش به خداست، نه به خانواده دختر.

    چه بسا پسرانی با خانواده سرمایه دار ازدواج کرده اند و ریالی از آن خانواده عایدشان نشده و چه بسیار پسرانی که با ملاک های شرعی با خانواده متوسط به پایین وصلت کرده اند و خدا  روزی فراخ نصیبشان کرده است.

     

    مجتبی جان تو جامعه کنونی ما که این سردمداران به حداقل نیازهای انسانها اهمیت نمیدهند و با این گرانی و بیکاری و.....اگر والدین هم به فرزندان اهمیت ندهند واویلاست...توکل بر خدا در جای خود ولی همه انسانهای اجتماع در یک حد ایمان ندارند و نتیجه آن میشود فراموشی پدر و مادر و خانواده، هواسپرتی و عجله در همه کارها.................
    پاسخ:

    محمدجان!

    وظیفه پدرومادر رفع نیازهای روحی و عاطفی و مادی فرزندانشان است و کوتاهی در این امر خسارات جبران ناپذیری به در پی خواهد داشت. در متن نیز اشاره کردم. ظاهرا نکته متن را نگرفتی. یک بار دیگر مطلب را با دقت بخوان. فتأمل

    اینکه افراد جامعه در یک حد از ایمان نیستند کاملا درست است و تبعات آن را هم که نوشته ای!

    فقط نکته این است والدین بسیاری گله دارند که ما نسبت به  نیازهای عاطفی و مادی فرزندان مان هیچ کم نگذاشتیم  و حتی با سختی بسیار نیازهای مادی آنها را فراهم کرده ایم و حالا  انگار نه انگار، ما را فراموش کرده اند. پدر و مادر وظیفه ای برای تربیت فرزندان دارند و  کوتاهی و زیاده روی در این امر در آینده حسرت بسیار در پی خواهد داشت. متأسفانه ما یا در حال افراط هستیم و یا در حال تفریط. این افراط و تفریط هم در خانواده های مختلف صادق است و هم در یک خانواده؛ که پدر یا مادر افراط و تفریط می کنند. تربیت، فرآیندی است که بدون هماهنگی و آگاهی پدرومادر محقق نخواهد شد.

  • حمید کمالی
  • سلام نوشته خوبی بود. ولی چند نکته

    1- شما از آسیب نام برده اید ولی زمینه های بوجود آمدن آن و راهکارهای مقابله با آن را نفرمودید که جا دارد در نوشته ای دیگر بدان بپردازید.

    2- به نظرم تهیه جهیزیه توسط خانواده دختر دلیل منطقی دیگری می تواند داشته باشد و آن تقسیم خرجهای اول زندگی بین هر دو خانواده است. اگر پسر و خانواده او هم  ملزم باشند که خانه و مسکن تهیه کنند و هم خرجهای عروسی و جهیزیه و هم خرید عروس که به دلیل خرید طلا مبلغ بیشتری از خرید عروس باید پرداخت شود و.... خیلی سخت می شود.

    پاسخ:

    با سلام حمید عزیز!

    این مطلب ضمن  آسیب شناسی، تا حدی به زمینه به وجود آمدن آن نیز اشاره دارد؛ اما پرداختن مفصل به بحث و ارائه راهکارهای مقابله با آن همانطور که فرمودید نیاز به تحقیق و بررسی  بیشتر دارد. 

    اما نکته دوم شما قابل قبول است و اینجانب متوجه آن بودم. شاید اگر هنوز ازدواج نکرده بودم جرأت نوشتن این مطلب را نمی کردم! ولی به هر حال چه کار کنیم که  "دلیل منطقی تهیه جهیزیه از سوی خانواده دختر"، برای بسیاری از خانواده های دخترزا که وضع مالی متوسط به پایین دارند مشکل بسیاری به وجود آورده است. دختران خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی ندارند، ممکن است سال های سال پشت سد این رسم، منتظر بمانند تا شاید بختشان باز شود؛ شاید.

    درست است دلیل منطقی برای رسم تهیه جهیزیه توسط خانواده دختر وجود دارد، اما نباید این دلیل را وحی منزل تلقی کنیم.

    سلام

    مشکلات و گرفتاری های روز افزون جامعه ما تنها به خاطر دور شدن ما از دستورات اسلام عزیز است.

    ما هر چی از مسیر نورانی و الهی اسلام به سمت مسیر دنیا طلبی گردش کنیم به همون نسبت بر مشکلات و گرفتاری ها و نا ملایمات زندگی مون افزوده می شه

    از یاد نبریم که
     " ان الانسان لفی خسر * الا اللذین امنوا و عمل الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر"

    انسان در خسران و زیان هست و تنها کلید نجات ایمان قلبی ، عمل صالح و توصیه به حق و صبر است.
    و من الله التوفیق
    پاسخ:

    سلام حاج سالار عزیز!

    نکته خوب و قابل تأملی را اشاره فرمودید. ممنون

    با سلام
    مطلبتون خوب است چون باید از جایی شروع کرد
    ولی بسیار سطحی به آن نگاه شده و به بسیاری از گزاره ها ی دخیل ( احتمالا بخاطر طولانی نشدن مطلب) اشاره نشده
    با آزروی فرج آقا
    پاسخ:
    سلام خانم محترم
    بله اینکه مطلب نوشته شده ابتدایی و جای بحث علمی بیشتری دارد هیچ شکی نیست.
    موفق باشید.
    سلام برادر گلم
    واقعاً محبت افراطی به فرزندان از معضلات خانواده های امروزی است.
    برای شما آرزو می کنم که رابطه ای محکم و دائمی با قرآن و اهل بیت داشته باشید.
    پاسخ:

    سلام علی جان!

    ممنون از لطفت

  • جمشیدبسم الله
  • بای به بچه ها آزادی بیشتری داد تا خودشون حق انتخاب داشته باشند.
    بدک نبود اما مشکل اینجاست که همه به فکر انجام  وظیفه هستند نه دریافت نتیجه اونمنتیجه  از نوعه مطلوبش .

    جرفتون کاملا درسته؛ ما یا داریم افراط می کنیم یا تفریط یا زیادی به بچه هامون می رسیم یا اینکه براشون کم می گذاریم. واقعا تربیت فرزند کار سختیه

  • منوره السادات نمائی مرتضائی
  • سلام آقای اردکانی
    ممنون از لطفی که در وبلاگم داشتین

    با این مطلب خیلی موافقم ! همیشه به کسایی که سیسمونی کااااامل به بچه هاشون میدن میگم ؛ این بچه ای که قراره به دنیا بیاد رو چه جوری تشویق می کنن دیگه ؟ چه جوری تنبیه می کنن دیگه ! بچه ای که تو ناز و نعمت باشه و همه جور وسیله بازی و تفریح و ... داشته باشه دیگه انگیزه ای برای تلاش کردن نداره ! 
    از همون اول خشت رو کج میذارن تااااااا آخر و وقتی که بچه ها بزرگ شدن ! دختر و پسر هم نداره ... متأسفانه ...

    ممنون از مطلب خوبتون
    در پناه حق
    پاسخ:

    سلام خانم مرتضایی

    ممنون از لطفتون

    من از شعرتون که در مورد "سید" سروده بودید،  واقعا لذت بردم؛ چون سید هستم در واقع زبان حال خودم بود.

    همیشه در پناه حق باشید.

     

  • حامد عبداللهی سفیدان
  • تاثیرگذارترین ضلع تربیت فرزند خانواده است اما نباید فراموش کنیم که تربیت شکلی تک ضلعی نیست. رسانه ها و اجتماع درعصر جدید رفته رفته در شکل گیری شخصیت انسان ها پررنگ تر می شوند. با خوب و بدش کار ندارم اما باید بدانیم که به مرور زمان کنترل تربیت از دست والدین خارج می شود. نباید به زور کنترل کرد بلکه باید راه را درست نشان داد.
    پاسخ:
    سلام حامدجان عزیز!
    بله، در زمان ما به دلیل افزایش ارتباطات و رسانه های گروهی و متأسفانه نوع روابط اجتماعی غلط، تربیت فرزند به مراتب سخت تر شده است؛ اما با روش تربیت صحیح، -همانطور که فرمودید نشان دادن راه و نهادینه کردن تربیت، نه کنترل تربیت- این مهم محقق خواهد شد. نباید فراموش شود که ریشه اصلی انحراف و کج فهمی در خانه شکل می گیرد نه در اجتماع.
  • مصطفی منفرد
  • سلام سید جون

    نکاتت عالی بود، مخصوصا اونجایی که گفتی پسر احترام به مادر رو باید از پدر الگو بگیره ...

    خدا خیرت بده

    التماس دعا

    پاسخ:
    سلام مصطفی جان!
    به نکته خوبی اشاره کردی. به نظرم اگر فقط یک چنین رفتاری در خانواده ها نهادینه بشه، خیلی از مشکلات تربیتی فرزندان پسر حل میشه.
     
    در پناه حق باشی
  • محمد هجران
  • سلام ممنون وبلاگت جیگرررررررررررررررررررره

    گلابیهههههههههههههههههههه

    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفت محمدجان!
    موفق باشی

    سلام به طور اتفاقی با وبلاگتون آشنا شدم. مطلب مفیدی بود.

    ولی در مورد اینکه گفتین تهیه جهیزیه از سوی خانواده دختر اشتباست باید بگم که با این همه  مخارج زیادی که یک مرد برای تهیه مسکن و پوشاک باید هزینه کنه، تهیه جهیزیه از سوی خانواده دختر خیلی هم خوبه و به نوعی به مرد تو این شرایط و وضعیت اقتصادی کمک می کنه.


    پاسخ:
    سلام آقا عرشیا! ممنون به وبلاگ خودتون اومدین
    حرفتون درسته. من هم قبول دارم. رسمی که امروز در  بسیاری از شهرهای کشورما رواج دارد و خانواده دختر زحمت تهیه جهیزیه را متحمل می شوند، خیلی خوب است.
    اما نباید فراموش کرد که رسم و رسوماتی که در جامعه ما وجود دارد، وحی منزل نیست. بسیاری از خانواده های دخترزایی که شرایط اقتصادی متوسط به پایین دارند به دلیل این رسمی که وجود دارد با شرایط سخت و غیرقابل تحملی مواجه شده اند. به هر حال نباید یک رسم خوب، وحی منزل تلقی شود.

  • اقا جواد از رفقای قدیمی
  • سلام خوب بود  از شرجی مزاحم می شم
    پاسخ:
    سلام آقاجواد!
    شما رو یادم نمیاد. کاش نام خانوادگی تون هم می نوشتین تا ذهن کند و الکن من رفیق قدیمی مان را به یاد آورد.
    ممنون که اومدین و نظر دادین.
    در پناه حق باشید.
  • محمد هجران
  • فزرند باید گلابی باشد ..

    موضوع خوبی است که باید کارشود

    پاسخ:
    با سلام خدمت محمدجان!
    اینگونه مباحث، کاملا تخصصی و از حیطه فهم من و امثال من به دور است!
    حتما این بحث تخصصی را پیگیر باشید و نتایج علمیش را اطلاع رسانی کنید تا استفاده کنیم.
    سلام سید جان
    دمتگرم از همین الان گوش پسرتو مالوندی.
    سید جان مطلبت خوب بود
    متنو بهتر ویرایش کن .
    به نظرم اگه تنبیه ها و تشویقها به جا و به موقع باشه بچه ننر و
    لوس نمی شه لذا اگه لوس شد معلوم میشه که تنبیه و تشویق از حالت تعادل خارج شده.
    ایدکم الله
    پاسخ:
    سلام علیرضاجان!
    نکته دقیق و بجایی را اشاره فرمودید. البته عدم آگاهی پدرومادر همیشه تنبیه و تشویق را از حالت تعادل خارج می کند. و این، نیاز به آگاهی هرچه بیشتر والدین دارد. امیداست هم آگاهی مان را دراین زمینه زیاد کنیم و هم بتوانیم آنها را اجرا کنیم.
    موفق و در پناه حق باشی.
    سلام سید جون
    اصل موضوع خوب بود نکته اول راجع تصور غلط بعضی بچه ها هم مهم بود ولی کاش برای پیش نیومدن این تصور غلط هم در ادامه یادداشتت راهکارهای جزئی می نوشتی
    اما از مطالبت تاکید کنم به فیلم های زشت بداموز صداوسیمای...
    که پخش این فیلم ها براش عادی شده و بعضی ها هم که اصلا عیبش نمی فهمند

    حضوری که تولد گل پسرت تبریک گفتم اما تو این کامنت هم دوباره بهت تبریک میگم از طرف من ببوسش
    ان شاالله بچه ات قدرت بدونه
    پاسخ:
    سلام محمدجان!
    ممنون از تذکرت. انشاءالله در ادامه بیشتر به این مطلب می پردازم.
    خیلی ممنون. دعا کنید انشاءالله بتونیم حق پدری رو ادا کنیم.
  • سیدابوالفضل
  • سلام سیدمجتبی عزیز. مشتاق دیدار.
    اول تبریک میگم به خاطر قدم نورسیده (که خبر نداشتم). انشاالله از بندگان صالح خداوند رحمان قرار گیرد.
    دوم مطلب خوبی بود و استفاده کردم. در این امور حتی اگر گاهی مطالب بدیهی و تکراری هم گفته شود جا دارد و تذکر است. که (فذکر فان الذکری تنفع المومنین).
    دعامون کن. موفق باشی.
    پاسخ:

    سلام سیدابوالفضل عزیز!

    ما نیز مشتاق دیدار شماییم. خیلی ممنون از دعای زیبایتان.  ما نیز التماس دعا داریم.

    همیشه موفق و در پناه حق باشی.

  • سیدابوالفضل
  • سلام سیدمجتبی عزیز. مشتاق دیدار.
    اول تبریک میگم به خاطر قدم نورسیده (که خبر نداشتم). انشاالله از بندگان صالح خداوند رحمان قرار گیرد.
    دوم مطلب خوبی بود و استفاده کردم. در این امور حتی اگر گاهی مطالب بدیهی و تکراری هم گفته شود جا دارد و تذکر است. که (فذکر فان الذکری تنفع المومنین). چه رسد به مطلب شما که خیلی از مردم توجهی ندارند.
    دعامون کن. موفق باشی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">