تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

آیت‌الله بهجت فرمودند نظرات زعیم باید اعمال گردد او گزافه نمی‌گوید

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم، با بیان این‌که همه انسان‌ها مورد امتحان الهی قرار می‌گیرند، اظهار داشت: در ابتدای تاریخ اسلام آیات قرآن در مدح کسانی نازل شده که در جنگ بدر، احد، خیبر، حنین و دیگر جنگ ها شرکت کردند و از یاران پیامبر و مجاهدین در راه اسلام بودند؛ ولی بعد از امتحانات الهی، غربال شدند و به جایی رسیدند که وقتی پیغمبر از دنیا رفت بسیار منحرف شدند،  این در حالی است که بقیه‌ مسلمانانی که حق را یاری نکردند، انقلابی و از یاران صمیمی پیامبر بودند.

وی با اشاره به آیه «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً » تأکید کرد: این آیه جز محکمات قرآن کریم است و همه، بدون شک امتحان می‌شویم و هیچ کس از این قاعده مستثنی نیست؛ حتی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع). در این امتحانات عده‌ای رد و عده‌ای قبول می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که معنای شیعه در اصطلاح علم کلام با معنایی که اهل بیت(ع) می‌گویند متفاوت است، خاطرنشان کرد: در علم کلام شیعه به کسی گفته می شود که بعد از پیامبر، امیرالمومنین را امام بداند؛ ولی در دیدگاه اهل بیت(ع) اصلا شیعه به این معنا نیست؛ روایاتی که درباره صفات شیعه داریم به قدری زیاد است که مرحوم شیخ صدوق آن‌ها را در یک کتابی به نام «صفات الشیعه» جمع کرده است.

وی با اشاره به یکی از روایات این کتاب که به حد تواتر نیز رسیده است، گفت: عده‌ای از ایران بعد از حج برای زیارت امام رضا(ع) به مدینه رفتند. وقتی رسیدند، درب منزل حضرت را زدند و به  غلام حضرت گفتند که به آقا بگویید عده‌ای از شیعیان شما آمدند؛ غلام وقتی برگشت گفت حضرت اجازه ورود نمی‌دهند. در این روایت آمده است که آن‌ها تا سی روز به منزل حضرت رفتند و همین جواب را ‌شنیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی افزود: این گروه بعد از گذشت سی روز به غلام حضرت گفتند به آقا بگویید ایراد ما چیست؛ آن روز حضرت اجاز ورود دادند و بسیار از آن‌ها استقبال کردند. حضرت فرمود شما می‌گویید یک عده از شیعیان شما هستیم، ولی صفات شیعیان را در شما نمی‌بینم. در ادامه حضرت صفات شیعیان را بیان می‌کنند.

وی در تحلیل این روایت بیان داشت: این زوار معتقد به عصمت امام بودند و می‌دانستند که حضرت اشتباه و خطا نمی‌کنند، اما در عمل اشکال و اشتباه را از حضرت می‌دانستند و حتی یک‌بار نگفتند شاید اشتباه و خطا از ما باشد؛ تا این‌که بالاخره بعد از گذشت سی روز گفتند شاید تقصیر از ما باشد که حضرت ما را راه نمی‌دهند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: این‌که ما محب اهل بیت(ع) باشیم، بسیار طبیعی و کار حداقلی است؛ چون خداوند افراد را به‌گونه‌ای آفریده که از روی فطرت، کمالات انسانی را دوست دارند و چون اهل بیت(ع) بالاترین کمالات را دارند، هر انسانی با هر کیش و مذهب و آیینی که باشد وقتی با وجود مقدس آن‌ها آشنا شود، عاشق و محب اهل بیت(ع) می‌شود.

وی با بیان این‌که اهل بیت(ع) فرمودند اگر محاسن کلام ما را به مردم بگویید، ما را دوست خواهند داشت، ابراز داشت: هر کسی متخصص در هر علمی که باشد، وقتی با اهل بیت(ع) آشنا می‌شود، محب و دوست‌دار آن‌ها خواهد شد؛ آنتونی رویس که یکی از فلاسفه مشهور آمریکاست، استادِ فلسفه‌ غرب من در آمریکا بود، او می‌گفت من هیچ دینی ندارم؛ ولی این فرد شاید بیش از ده بار به من گفت: «می‌دانی من به امام علی عشق می‌ورزم؟»

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش درباره لزوم تبعیت از ولایت فقیه، با اشاره به روایت امام باقر(ع) مبنی بر«من کان لله مطیعا فهو لنا ولی و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو» تأکید کرد: خیلی‌ها در حرف معتقد به ولایت فقیه هستند، ولی در عمل، کاملا برعکس عمل می‌کنند. برخی می‌گویند امرِ ولیّ، ارشادی است نه مولوی، در حالی که هیچ تخصصی در شناختن امر مولوی و ارشادی ندارد.

وی ادامه داد: برخی به خاطر هم‌شهری‌بودن، چشم‌و‌هم‌چشمی، نفهمیدن، به‌خواب‌زدنِ خود، وام‌داربودن به فرد یا حزبی، به راحتی با ولایت فقیه مخالفت می‌کنند؛ برخی هم می‌گویند اگر ولی می‌فهمد ما هم می‌فهمیم و نظری داریم و نظرمان با ولی متفاوت است؛ در حالی که ولی بهتر از من و شما می‌داند در چه مسأله‌ای ورود پیدا کند و اگر ورود پیدا کرد، حرف همان است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: برخی تا آن‌جایی حرف رهبری را قبول دارند که رهبری حرف آن‌ها را بزند، ولی وقتی سر دوراهی می‌رسند، ‌خودشان هر کدام آقا هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها تعصبات بی‌جایی دارند، در حالی که در مدت کوتاهی چند بار نظرشان را تغییر می‌دهند یا اصلاح می‌کنند، اما حاضر نمی‌شوند از حرف خودشان بگذرند و حرف ولی را گوش کنند.

وی بیان داشت: آن روز طبق محاسبات انجام شده به پول امروز با حدود 15 میلیارد برخی فرماندهان سپاه امام حسن مجتبی(ع) را خریدند، اما امروز نماینده مجلس را برای این‌که به یک وزیر رأی اعتماد بدهد با 5 میلیون تومان می‌خرند، حالا ببینید اگر 15میلیارد تومان به نماینده بدهند چه کار می‌کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی ضمن ابراز تأسف از رواج روحیه تسامح و تساهل غربی در برخی افراد، ابرازداشت: حقایق عالم و عقاید و باورهای مان را به شوخی گرفته‌ایم، در حالی که شوخی بی‌خود و احمقانه‌ای است.

وی در پایان درباره تردیدهایی که دوره قبل برای ورود به مجلس شورای اسلامی داشت، به نامه‌ای که به آیت‌الله بهجت(ره) داده بود و جواب معظم له اشاره کرد و گفت: ایشان با این مضمون نوشته  بودند: «ورود به مناصب عالیه، متوسطه و دانیه، اگر بدانی که به معصیت می‌افتی حرام است. اما نظرات زعیم باید اعمال گردد و او گزافه نمی‌گوید. نمایندگان باید با نظرات او آگاه شوند، باید عده‌ای بیانات ایشان را بگیرند و بفهمند و با استدلال و منطق به دیگران تبیین کنند».

منبع: خبرگزاری رسا












  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

ضرورت استخراج علوم انسانی اسلامی و عرضه به جهان

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۵:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

آیت الله محی الدین حائری شیرازی استاد اخلاق حوزه علمیه قم در جمع طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم با بیان این که اسلام سبب حرکت از ظلمت به سوی نور می شود، گفت: شرط نهایی در غدیر اعلام شد و پس از غدیر این شرط نقض شد.

وی افزود: راهی که انسان را از ظلمت به نورمی برد به راهی که انسان را از نور به ظلمت می رساند تبدیل شد و جریانی در برابر راهی که برای به نور سیدن انسان ایجاد شده بود به وجود آمد؛ زیب کبری(س) جریان حرکت از ظلمت به نور را می بیند که می گوید جز زیبایی چیزی ندیدم.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینپ که اسلام جاری در ولایت الله در حال بردن مردم به بهشت بود، اظهار داشت: در یک سقیفه تصمیم گرفتند و همه چیز زیر و رو و حرکت از نور به ظلمت شد که مصیبتی به شمار می رود، در عاشورا جریان حرکت نور به ظلمت شکست بزرگی خورد و جریان حق پیروز نهایی میدان شد.

وی ادامه داد: اسلام ولایت الله با حرکت و قیام حسینی جا افتاد، کسی که از حسین بن علی(ع) روی بگرداند بسیار احمق است، کار سیدالشهدا فوق العاده تر از حضرت ابراهیم است و نتیجه این می شود که حتی مسیحی درباره ایشان کتاب می نویسد.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در جریان سیدالشهدا(ع) راه حق مصونیت پیدا کرد، ابراز داشت: انسان با اکراه متدین نمی شود، گروهی می خواستند دین را بر اندازند از این رو بدر، احد و خندق رو به راه انداختند تا مردم را مجبور به قبول فکر کنند.

وی عنوان کرد: جنگ های امیرمؤمنان برای براندازی اکراه است نه این که اکراه دین باشد، قیام امام حسین(ع) می خواهد اکراه به کفر و شرک را بردارد؛ غالبا مردم قرآن و اخلاق پیامبر را دیدند وارد دین نشدند اما وقتی نصر و فتح اسلام را دیدند وارد دین شدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کسانی که با نصر و فتح آمدند اگر این نصر به دست دیگران بود بر می گشتند، عاشورا جریانی است که جلوی جهنم رفتن افراد را گرفت؛ خود عاشورا فرزند قبر گمشده حضرت زهرا(س) است؛ تمام عاشورائیان از برکت قبر مخفی حضرت امام حسین(ع) را شناختند.

وی اضافه کرد: قرآن ظاهر و باطنی دارد و تا از سوی اهل بیت(ع) کشف رمز نشود کسی نمی تواند به باطن آن دست پیدا کند، اسلام و تشیع از غنای بسیاری برخوردار هستند که باید قدر آن را دانست؛ این که شهید فهمیده به خود نارنجک می بندد و به زیر تانک می رود با کارهای داعش بسیار متفاوت است، شهید فهمیده کوکی نبود بلکه با بصیرت مقتدای خود را انتخاب کرد.

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که داعش و تکفیری ها کوکی بوده و به آن ها القا می کنند، گفت: تفاوت انسان و جانور روی همین کوک و بصیرت است، بصیر یعنی این که انسان آگاهانه تصمیم بگیرد، خداوند انسان کوکی نمی خواهد اگر مردم برای قدرت یا برای فتح آمده باشند ضدش را عمل می کند تا انسان از روی بصیرت تصمیم بگیرد.

وی افزود: خداوند کسی را می خواهد که با دل آمده باشد، وقتی خداوند می خواهد که انسان کوکی نباشد همواره این گونه می شود که قدرت دست اهل باطل است و افراد بصیر باید خود را نگه دارند، امروز هم زمان عجیبی است، امروز کفر به وسیله فضای مجازی در صدد براندازی دین است.

نماینده سابق خبرگان رهبری با بیان این که مسلمانانی که از تأثیرات مخرب فضای محازی عبور کنند فوق العاده تر از مسلمانان سال های گذشته هستند، اظهار داشت: جوانی که از چنین فضای مجازی به سمت اسلام می آید قیمت آن از شهدای سال 60 بالاتر است.

وی ادامه داد: علوم انسانی که غرب کشف کرده مدیریت بیل مکانیکی به وجود می آورد، با همین مدیریت ربا را پیش می برند، آیا می شود با قرض الحسنه که مانند بیل دستی است در برابر ربای بیل مکانیکی مقابله کرد، الان یک مصداق قرض وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: می گویند تورم 9 درصد و بهره بانکی 18 درصد است پس 9 درصد دیگر چه می شود این غیر از نزول خواری است، تا قرض مسلح به بیل مکانیکی نشود همین آش و همین کاسه وجود دارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد علت نامسلمانی دیگران مسلمانی ما است، در قیامت جواب یهودی و مسیحی ماندن آن ها را باید بدهیم، امروزه کفر به کفر بیل مکانیکی تبدیل شده اما اسلام به دلیل این که علوم انسانی  خود را کشف نکرده در حد بیل دستی مانده است، طبیعتا بیل مکانیکی خود را تحمیل می کند.

آیت الله حائزی شیرازی کشف علوم انسانی را ضروری دانست و ابراز داشت: راهکارها باید کشف شود، الان در عالم اسلام غیر علمی عمل می کنیم که همانند بیل دستی است و اگر علمی غیر اسلامی باشد بیل مکانیکی هست اما جهت کفری و انحرافی دارد، هر جا علمی صرف عمل کنیم مشکل انحراف دارد هر جا اسلامی باشد مشکل نارسایی و ضعف کارامدی دارد، طلاب باید تلاش کنند که بدانند که غرب علوم انسانی خود را از مریخ نیاورده است بلکه سال ها کار کردند تا به نتیجه رسیدند؛ طلاب و فضلا باید کتاب های آنان را بخوانند تا بتوانند جواب دهند و از مسائل اسلام دفاع کنند.

وی عنوان کرد: در اسلام زندان کردن به عنوان مجازات نداریم، الان وقتی زندان را امضا می کنیم عینا همانند بانکداری است که بر ربا با عنوان مضاربه کلاه شرعی می گذارند، غرب زندان را می گیرد و می گوید انسان با شرایط فاسد می شود و جنگ با انسان جنگ با معلول است در حالی که شرایط را عوض کرد یعنی زندان می کنند تا مربی و معلمش تغییر کند.

آیت الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: انسان محکوم به شرایط نیست بلکه حاکم بر شرایط به شمار می رود، اگر انسان محکوم شرایط بود با باد به هر طرفی می رفت اما شرایط در خدمت انسان است، وقتی شرایط در خدمت انسان باشد حسابگر است.

وی اضافه کرد: دزد وقتی می بیند هنوز که دزدی نکرده برای سیر کردن شکم خود مشکل دارد اما وقتی زندان برود امکانات برای او فراهم است خب دست به این کار می زند، اگر جریمه بازدارنده و بر اساس قوانین اسلام تعریف شود اوضاع تغییر می کند.

نماینده سابق خبرگان گفت: در آلمان که جمعیتش همانند کشور ما است حداکثر سرعت آن ها 200 کیلومتر و برای ما 120 کیلو متر است اما تلفات سالانه آن ها 40 نفر است اما در ایران روزانه 13 نفر و در شهریور بیش از 600 تلفات بوده است، این به دلیل بازدارنده نبودن جریمه ها است؛ دین ما به اندازه ای علمی است که آن روز به او اعتراض نشده و امروز از آن تقدیر می شود.



  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی