تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

طلاب و فضلای اردکانی پیشتاز در فعالیت تشکیلاتی برای تقویت گفتمان انقلاب

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد سعیدی، نایب رییس و از اعضای هیأت مدیره مجمع نمایندگان طلاب، شب گذشته در نشست طلاب و فضلای اردکانیِ مقیم قم، ضمن اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر «انقلابی‌ماندن حوزه علمیه»، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی باید در حوزه جریان داشته باشد.

 

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ایشان در سخنان اخیر خود این روایت را خواندند که: «مَا خُیِّرَ عَمَّارٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَشَدَّهُمَا عَلَى بَدَنِهِ؛ عمار در هیچ موردی بین دو امر مخیر نشد؛ مگر اینکه آنچه برای بدنش سخت تر بود، انتخاب می‌کرد.»

 

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب افزود: امروز تدریس در حوزه خیلی خوب است، اما کار آسانی است؛ ولی پیش‌گیریِ از خطرات و انحرافات فکری که دین را تهدید می‌کند، بسیار مهم و سخت است.

 

وی ضمن ابراز تأسف از ترویج اندیشه‌های غربی در دانشگاه‌ها و حمایت برخی اساتید دانشگاه از اندیشه‌های منحرف غرب، خاطرنشان کرد: خطری که مقام معظم رهبری گوشزد می‌کنند، خطر دین‌زدایی از جامعه شیعی است؛ اشارات رهبری برای ما کارساز است؛ ایشان از ما می‌خواهند عمارگونه وظایف سخت و سنگین را انتخاب کنیم.

 

حجت‌الاسلام سعیدی با بیان این‌که نظام و ملت ما در برابر قدرت‌های بیرونی مقتدرانه ایستاده است، ضمن اشاره به تهاجم فرهنگی دشمنان علیه جوانان ایران، اظهار داشت: امروز باید مراقب باشیم جوانان ما از دین فاصله نگیرند و مسؤولیت آن بر عهده حوزه علمیه است؛ اما ما نسبت به تبلیغ حوزه در مراکز و محیط‌های اجتماعی و دینی و در مراکز علمی و دانشگاهی هنوز مشکل داریم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های تبلیغی طلاب و روحانیان در سطح شهر، گفت: این‌ها لازم است اما کافی نیست؛ حوزه اگر از رسالتش فاصله بگیرد، قطعا آسیب می‌بیند و اگر حوزه آسیب ببیند، ضربه اصلی به دین وارد می‌شود.

 

مسئول اداره امور طلاب و دانش آموختگان قم با اشاره به خطر نفوذ دشمن، ابراز داشت: یکی از موانع اصلی جلوگیری از نفوذ دشمن کنار گذاشتن منازعات سیاسی است؛ چرا که برای مقام معظم رهبری انقلاب و ضد انقلاب مطرح است نه چپ و راست.

 

وی افزود: دشمن در منازعات سیاسی دخالت می‌کند و همه را به جان هم می‌اندازد که باید از این‌ها به شدت پرهیز کرد.

 

نایب رییس مجمع طلاب در بخش دیگری از سخنانش درباره نشست طلاب انقلابی به منظور دغدغه‌های حوزوی و فرهنگی، گفت: اصل اجتماعات برای طلبه‌ها هیچ منعی ندارد و کسی نمی‌تواند مانع برگزاریِ نشست طلابی که دغدغه انقلابی دارند، بشود، مگر این‌که هدف خاصی بر خلاف مصالح نظام و انقلاب داشته باشند که طبیعی است همه حساس می‌شوند. من معتقدم که اجتماعات انقلابی را باید نهادینه کنید.

 

وی تأکید کرد: در صورت برگزاری چنین جلساتی نمایندگان طلاب موظفند در آن جلسات شرکت کنند؛ البته این، یک وظیفه اخلاقی نماینده طلاب است نه وظیفه قانونی.

 

حجت الاسلام سعیدی افزود: البته این جلسات نباید با عنوان مجمع طلاب برگزار شود؛ چون برگزاری جلسات مجمع طلاب، فقط شأن نماینده مجمع است. نماینده مجمع بعد از آن‌که رأی آورد و جامعه محترم مدرسین رأی را تنفیذ کرد، نماینده قانونی است و طبق آیین‌نامه جامعه مدرسین و اساسنامه مجمع طلاب، حرمت و شأن نماینده باید حفظ شود و درست نیست در جمعی به نماینده قانونی حوزه بی‌احترامی شود.

 

گفتنی است، طلاب و فضلای شهرستان اردکان با برگزاری نشست‌های تخصصیِ مختلفِ فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی، آموزشی و... برای تقویت گفتمان انقلاب در حوزه، به دنبال نهادینه‌سازیِ نشست‌های انقلابی حوزوی هستند.

منبع: خبرگزاری رسا












 

  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

در ماه رجب تمرین کنیم تا مانند آیت‌الله فاضل اردکانی مردن خوبی داشته باشیم

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۳۲ ق.ظ | ۱ نظر

حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به خاطره یکی از علمای شهرستان اردکان، خاطرنشان کرد: آیت الله فاضل اردکانی از علمای بزرگ تشیع در اواخر عمر به مرض استسقاء دچار شده بود، در شب آخر عمر به پسرش می‌گوید: آب برای من بیاور؛ آب مفصلی می‌خورد و کاملاً سیراب می‌شود. بعد می‌گوید سلام الله علی الحسین آب خوبی خوردم، مردن خوبی هم بکنیم؛ رو به قبله دراز می‌کشد و به راحتی جان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، بعدازظهر پنج‌شنبه در جمع طلاب و مردم شهرستان اردکان که در مؤسسه دارالثقلین قم برگزار شد، گفت: اشتغالات دنیایی مانند زیاد حرف‌زدن، اتلاف وقت و نگاه گناه‌آلود دل را می‌میراند.
 
وی با بیان این‌که برای آماده شدن در مهمانی ماهِ خدا، در ماه رجب و شعبان تمرین کنیم که از گناه و آلودگی دور باشیم، با اشاره حدیثی از پیامبر اسلام، افزود: حضرت زمانی که هلال ماه رجب را می‌دیدند، می‌فرمودند: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدایا براى ما در ماه رجب و شعبان برکت قرار ده، و ما را به ماه رمضان برسان، و بر روزه رمضان و بیدارى شب و نگهدارى زبان و فروبستن چشم کمک فرما، و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگى و تشنگى قرار مده.
 
حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره اهمیت روزه‌داری و شب‌زنده‌داری ماه رجب و شعبان، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) به خاطر قضا شدن نماز شبش گریه می‌کرد، اما ما اگر نماز صبحمان هم قضا شود، اهمیتی نمی‌دهیم.
 
وی درباره اهمیت حفظ زبان، بیان داشت: باید خیلی مراقب حرف‌زدن‌هایمان باشیم؛ متأسفانه برخی هرچه که می‌خواهند، می‌گویند باید به خدا پناه ببریم.
 
استاد حوزه علمیه افزود: دین به مال، جان و آبروی مؤمن در جامعه بسیار اهمیت می‌دهد، اما متأسفانه این سه در جامعه از ارزان‌ترین چیزهاست و به راحتی آبروی مؤمنی را می‌بریم.
 
وی اظهار داشت: برخی رفتارشان در بیداری دروغ است، اما در عین حال به دنبال تعبیرِ خواب‌های صادقه‌شان هستند!
 
حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت: همان‌طور که بدن ما اگر به غذای آلوده عادت نداشته باشد، با خوردن غذای ناسالم، مسموم می‌شود، روح ما نیز اگر به گناه عادت نداشته باشد، با کمترین گناه، آزرده می‌شود؛ این‌که ما هیچ ابایی در انجام گناه نداریم، برای این است که عادت کردیم به روحمان غذای ناسالم بدهیم.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خاطره یکی از علمای شهرستان اردکان، خاطرنشان کرد: آیت الله فاضل اردکانی از علمای بزرگ تشیع که در کربلا زندگی می‌کرد در اواخر عمر به مرض استسقاء دچار شده بود، در شب آخر عمر، افراد زیادی برای عیادت مهمان او بودند. رو به آن‌ها می‌کند، و می‌گوید: بروید، من می‌خواهم بمیرم. وقتی مهمان‌ها رفتند، به پسرش می‌گوید: آب برای من بیاور؛ آب مفصلی می‌خورد و کاملاً سیراب می‌شود. بعد می‌گوید سلام الله علی الحسین آب خوبی خوردم، مردن خوبی هم بکنیم؛ رو به قبله دراز می‌کشد و به راحتی جان می‌دهد.
 
وی افزود: ببینید انسان چقدر می‌تواند آماده باشد و اسیر این دنیا نباشد؛ بنابراین ضمن الگوگیری از چنین علمای بزرگی تلاش کنیم با استفاده از ماه‌های رجب، شعبان و رمضان تعلقات خود را به دنیا کم کنیم.
 
گفتنی است در ابتدای این مراسم که به دعوت گروه تبلیغیِ طلاب و فضلای شهرستان اردکان برگزار شد، حجت‌الاسلام امینی، مسؤول گروه تبلیغی حامیان ولایت شهرستان اردکان با اشاره به نقش و اهمیت تبلیغ، گفت: این‌که یک روحانی بنشیند و آموخته‌های دینی خود را به مردم آموزش دهد، در دنیا بی‌نظیر است و طلاب و روحانیان باید با استفاده از شیوه های مختلف تبلیغی به این امر اهمیت بدهند.

شایان ذکر است، در این مراسم حجت‌الاسلام مهدی‌زاده، کارشناس شبکه ماهواره‌ای هدهد، با استفاده از یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغی به بیان مسائل و احکام دینی پرداخت. این سخنرانی بسیار مورد استقبال مردم و طلاب اردکان قرار گرفت.

مداحی برادر آقای حاج جواد محیطی پایان‌بخش این مراسم بود.









منبع: خبرگزاری رسا

  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

روحانیت از تمام ظرفیت خود برای حضور در مسائل کلان فرهنگی شهر استفاده کند

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۳۳ ب.ظ | ۱ نظر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام منصوری‌خواه، استاد حوزه علمیه اردکان و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر این شهرستان در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم که در ساختمام مجمع طلاب استان یزد برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

 
وی با بیان این‌که فرهنگ، متعلق به حوزه و روحانیت است، اظهار داشت: روحانیت که سکاندار حرکت اسلامی و فرهنگی کشور است باید از همه ظرفیت‌هایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت فرهنگیِ روحانیت فراهم کرده است، استفاده کند.
 
حجت‌الاسلام منصوری‌خواه با اشاره به این‌که ما از همه ابزارهایی که جوان‌ها را به فرهنگ و دین جذب کند، استفاده نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما با هم‌فکری و کمک شما طلاب و فضلای حوزه علمیه قم می‌توانیم در طول سال طرح‌ها و برنامه‌های خوب و جذابی در اردکان داشته باشیم و انشاءالله با یک نوآوری بتوانیم با کمک یکدیگر به مسائل فرهنگی شهر خدمت کنیم.
 
وی افزود: در شهرستان اردکان در ورزشگاه آیت‌الله خاتمی حدود سه، چهار هزار نفر جوان برای تماشای مسابقات والیبال می‌آیند، چرا این جمعیت در مکان‌هایی که سکاندارش حوزه است، دیده نمی‌شود؛ در حالی که مردم اردکان همیشه به روحانیت علاقه داشتند و الان نیز علاقه دارند.
 
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اردکان بیان داشت: متأسفانه ما فعالیت‌هایمان را کاملا با سیاست آمیخته‌ایم و فرهنگ را سیاست‎‌زده کرده‌ایم و اگر کسی در مسائل سیاسی با ما نباشد، به او میدان نمی‌دهیم و به او محل نمی‌گذاریم؛ در حالی که به هیچ وجه چنین رویکردی پسندیده نیست.
 
وی از این‌که همه چیز، حتی فرهنگ را سیاسی کرده‌ایم اظهار تأسف کرد و افزود: در سال جدید باید تحول و تغییری در این مسائل صورت بگیرد و همه، عزم خود را جزم کنیم تا بینش دینی و فرهنگی مردم را بالا ببریم.
 
حجت‌الاسلام منصوری‌خواه تأکید کرد: کارشناسان از نهادهای مختلف در طرح‌ها و تصمیمات فرهنگی شهر فعال هستند، ولی متأسفانه حوزه علمیه در این مسائل ورود نکرده است و سهم آن نسبت به نهادهای دیگر، شاید یک‌دهم باشد؛ این در حالی است که سه نفر از اعضای شورای شهرِ اردکان روحانی هستند و از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم می‌خواهند طرح‌ها و برنامه‌هایشان را ارائه دهند.
 
وی وضعیت فرهنگی شهر اردکان را در مقایسه با شهرهای دیگر خوب ارزیابی کرد و در ادامه ضمن بیان مشکلات فرهنگی حال حاضر این شهرستان، گفت: این‌ها معضلات فرهنگی شهر است که هنوز چالشی نشده است، اما اگر دیر بجنبیم و اقدامی نکنیم، مسأله بسیار حاد و غیرقابل جبران خواهد شد.
 
استاد حوزه علمیه اردکان افزود: در عرصه فرهنگ باید همه به یکدیگر کمک کنیم تا اصالت فرهنگیِ شهرستان اردکان حفظ شود؛ این هم همت مسؤولان و هم شما طلاب و فضلا را می‌طلبد که پیش‌قدم و علمداران مسائل فرهنگی هستید.
 
وی ضمن تشکر از طلاب و فضلایی که در ایام تعطیلات نوروز فعالیت فرهنگی می‌کردند، گفت: فعالیت طلاب خوب است، اما همه ظرفیت‌های حوزه علمیه قم برای طرح‌های فرهنگی در سطح شهر استفاده نمی‌شود و لازم است از این به بعد با هماهنگی و سازماندهی بیشتر شاهد حضور چشمگیر و جذاب روحانیان در عرصه‌های مختلف فرهنگی شهر باشیم.
 
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرستان اردکان، سلام گرم مسؤولان شهر را به طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم ابلاغ کرد و از قول شهردار محترم، گفت: شهردار اردکان ابراز کرد: طلاب و فضلای اردکانی مقیم حوزه علمیه قم هر تصمیمی بگیرند، چنان‌چه طرح و برنامه‌های فرهنگی را از طریق حجت‌الاسلام علی دهستانی، نماینده محترم مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به ما ارائه دهند، وظیفه خود می‌دانیم مقدورات لازم را برای اجرای طرح‌ها تأمین ‌کنیم.
 
گفتنی است، این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام دهستانی، نماینده مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد، طلاب حاضر نقطه نظرات خود را با رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اردکان درمیان گذاشتند و مقرر شد کارگروهی ذیل نماینده طلاب تشکیل شود تا پل ارتباط نماینده طلاب با مسؤولان شهر باشد.
  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی