تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

تِرِشه

تِرِشِه به گویش اردکانی راه باریکی را گویند که بین کرت ها (زمین کشاورزی) فاصله انداخته است

یادی از مرحوم استاد رضا معصومی

سیدمجتبی رفیعی اردکانی | چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۷:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهر اردکان معلم فرهیخته، مدیر توانا، شخصیت قرآنی، قاری قرآن و مدیر جلسات قرآنی‌­اش را از دست داد. مرحوم استاد حاج رضا معصومی از نیکان روزگار بود که فقدانش، غمی سنگین بر خانواده، دوستان، آشنایان و همشهری‌های فرهیخته اردکانی گذاشت. مسجد حاج محمدحسین، در روز قیامت شهادت خواهد داد که این استاد عزیز سال‌ها در این مسجد نماز گزارد. شخصیتی که به‌قدری مقبول بازاریان شهر اردکان بود که اگر روحانی مسجد نمی‌آمد، نمازشان را با استاد حاج رضا معصومی اقتدا می‌کردند. روحش شاد و یادش گرامی باد.

آنچه می‌خوانید صحبت‌های افراد و شخصیت‌هایی است که با مرحوم حاج رضا معصومی ارتباط داشتند و در گفت‌وگویی کوتاه، خواستند یاد این استاد عزیز را در تاریخ ماندگار کنند. در ادامه نیز پیام تسلیت مسئولین شهرستان‌ اردکان و برخی نهادهای دولتی و تشکل‌های غیردولتی را می‌خوانید. 

از خوانندگان گرامی خواهشمند است درصورتی که از مرحوم استاد رضا معصومی خاطره یا نکته‌ای دارند، تماس بگیرند و خاطرات و نکاتشان را بیان کنند.

با تشکر

شماره تماس 09925582486 سید مجتبی رفیعی

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید طالب‌پور، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اردکان: «از همان اولی که کانون قرآن تشکیل شد تا قبل از رحلتشان از اعضای ثابت کانون قرآن بود. ما اداره یکی دو جلسه قرآن را به ایشان سپرده بودیم. ایشان خیلی آدم آرام و متین بود. همیشه خوش‌رو و خندان بود. خیلی مردم‌دار بود. قرائت ترتیل ایشان دلنشین بود و صوت حزینی داشت».

 

استاد محمد شیری، قاری برجسته شهرستان اردکان: «من از سال 68 با مرحوم حاج رضا معصومی آشنا شدم. ایشان در مجمع نور شریف‌آباد جلسه داشتند که من گاهی به آنجا می‌رفتم. در مراسم و جلسات قرآنی زیادی با هم بودیم. در جزءخوانی ماه رمضان در مصلی چند سال با هم بودیم. مدتی به همراه ایشان و سه قاری دیگر شب‌های چهارشنبه به عقدا و اطراف آن می‌رفتیم. مرحوم حاج رضا معصومی فردی شخصیت بسیار ارزنده‌ای بود. صدای خوبی داشت و استاد مسلم بود. ما هر چه از ایشان دیدیم خوبی بود. یک نکته­ که از ایشان باید بگویم این است که در طول این سال­ حتی یک بار نشد که از رفتار یا گفتار ایشان رنجور شده باشم. بعضی وقت‌­ها ممکن است انسان از همکار و دوست خود ناراحت شود، ولی مدتی که با ایشان بودم هرگز نشد که از رفتار یا گفتارشان نارحت شوم. شخصیت‌هایی که قرآنی هستند و با قرآن انس دارند رفتار و گفتارشان نمونه است. انشاءالله مرحوم حاج رضا معصومی با قرآن محشور شود. انشاءالله قرآن که بهترین و اولین شفیع است او را شفاعت کند و ما را نیز شفاعت نماید».

 

شعبانعلی قانعی، کارشناس امور قرآنی و تربیتی: «ایشان خیلی نجیب، خیلی کم‌حرف و خیلی صبور بود. فردی بسیار منضبط و دقیق بود. من در دو موضوع به نظم ایشان اشاره می‌کنم:

اگر برای جلسه، محفل یا مسابقه قرآنی قول می‌داد که حاضر شود، رأس ساعت قرار، حاضر می‌شد. هیچ وقت نشد دیر بیاید یا احیانا در جلسه شرکت نکند. سر ساعت در جلسه حاضر می‌شد.

ایشان چندین دفعه به عنوان مدیر عتبات در دفاتر حج و زیارت اعزام می‌شد. کاروان‌هایی که ایشان تشکیل می‌داد بسیار دقیق و منظم کاروان‌ را سامان می‌داد. در واقع ایشان مسئولیت‌پذیر، منظبط و بسیار دقیق بود».

 

در پی درگذشت معلم دلسوز و بااخلاق، استاد و قاری قرآن مرحوم حاج رضا معصومی مسئولین شهرستان‌ اردکان و برخی نهادهای دولتی و تشکل‌های غیردولتی در پیامی‌هایی این ضایعه اسفناک را تسلیت گفتند. در ادامه این پیام‌ها را می‌خوانید:

 

پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل شاکر امام جمعه شهرستان اردکان:

«درگذشت معلم دلسوز و بااخلاق، قاری و استاد مهربان قرآن حاج رضا معصومی مایه تأسف عمیق گردید. آن مرحوم علاوه بر خدمت در کسوت مدیر و معلمی سالیان زیادی به جامعه قرآنی شهرستان با تعهد و شوق خدمت کرد و با صوت دل‌نشین خود در مساجد و محافل قرآنی دل‌های مشتاق را به کلام الهی مجذوب نمود.

انس، تعلیم و تعلم قرآن از برترین سرمایه‌های معنوی دنیا و آخرت هر انسانی است که استاد معصومی اکنون این سرمایه را به همراه دارد و طوبی له.

فقدان این قاری و استاد قرآن، خسارتی به جامعه قرآنی شهرستان است که دعا می‌کنیم باهمت و تلاش شاگردان و دوستانش جبران شود. با عرض تسلیت به همه ارادتمندان به‌ویژه خانواده و بستگان محترم و درخواست صبر و اجر و سلامت برای آن عزیزان، علوّ درجات و حشر با اولیای الهی و حاملان کلام‌الله را برای آن مرحوم مسئلت می‌نمایم».

 

پیام تسلیت دکتر محمدرضا دشتی، نماینده محترم منتخب مردم اردکان در مجلس یازدهم شورای اسلامی:

«خانواده محترم شادروان استاد آقا رضا معصومی

سلام علیکم بما صبرتم

درگذشت معلم با اخلاق و صبور استاد قرآن و قاری گرامی، مرحوم رضا معصومی، برادر با اخلاصی که سالیان عمر خویش را در مسیر تربیت نسل جدید و خدمت به قرآن و ترویج کلام اسلامی مصروف داشت، به حضور آن خاندان شریف تسلیت و تعزیت عرض نموده و به موازات آرزوی علو مرتبت و رفعت درجات آن عزیز سفرکرده، دوام سلامتی و عزت بازماندگان محترم را از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌نمایم.

اکنون که آقا رضا عزیز، مهمان بارگاه نورانی قرآن می‌باشد، امیدوارم مصداق بارز کلام بلند پیامبر اکرم (صلوات ا... علیه و آله) به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) باشد که فرمود: "یا علی! تَعَلَّمَ القُرآنَ و عَلَّمَهُ النَّاسَ فَإن مِتَّ حَجَّت المَلائِکَهُ إلی قَبرِکَ کَما تَحُجُّ النَّاسُ إلی بَیتِ اللهِ العَتیق".

سلام بر آن خادم با اخلاص قرآن؛ روزی که دیده به جهان گشود و اکنون که به لقاءالله پیوست و آن روز که در پیشگاه خداوند متعال، از شفاعت قرآن کریم بهره‌مند خواهد شد». 23 اسفند 1398

 

پیام تسلیت سرهنگ سیدعلیرضا صادقیان، فرماندهی انتظامی شهرستان اردکان:

«عروج ملکوتی معلم مکتب قرآن حاج غلامرضا معصومی استاد جلسات قرآن کریم ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان اردکان را به مردم مؤمن و جامعه قرآنی و همکاران تسلیت عرض می‌نمایم. بی‌شک نوای تلاوت‌های دلنشین و زیبایی آیات الهی و یاد و خاطره او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود. رحمت و مغفرت الهی را برای آن عزیز سفرکرده و صبر و شکیبایی را برای خانواده محترم ایشان از خداوند متعال مسئلت داریم».

 

پیام تسلیت ابوالفضل کارگر مدیر آموزش و پرورش شهرستان اردکان:

«بسمه تعالی

کتاب شریف آسمانی ما، آیینه‌ای است که در بلندای آن تعالی روح و بالندگی انسان ظهور و بروز می‌یابد.

حاملان قرآن کریم، معلمان و مبلغانی هستند که در این آیینه، جان و روان خویش را جلا داده و نور این مصحف آسمانی را به کام مشتاقان هدایت و تربیت می‌نوشانند.

استاد بزرگوار قرآن کریم مرحوم آقای غلامرضا معصومی اردکانی، معلمی بزرگوار و فرهیخته‌ای مهذب بودند که به برکت انس و همراهی با آیات الهی و با زندگی بر مدار تعالیم قرآن و معارف اهل بیت علیهم‌السلام توانستند در عمر شریف خود، الگویی مناسب برای همه علاقه‌مندان به راه کمال قرآنی بود. فردی عاشق اهل بیت، محبوب در میان مردم و شیفته قرآن و معارف قرآنی بود.

اینجانب ضمن ابراز تأثر از فقدان چنین شخصیت ارزش‌مندی و عرض تسلیت به دوست‌داران آن عزیز سفرکرده و جامعه تعلیم و تربیت شهرستان، آرامش پایدار را در فردوس برین برایشان از حضرت سبحان مسئلت می‌کنم و برای بازماندگانشان سلامت و شکیبایی آرزومندم». 23 اسفند 1398

 

پیام تسلیت مدیریت و کارکنان سازمان انتقال خون شهرستان اردکان

«خرم آن روز کزین منزل ویران بروم

راحت جان طلبم وز پی جانان بروم

درگذشت معلم فرهیخته، مدرس قرآن و اسوه صبر و نجابت آقای غلامرضا معصومی که از اهداءکنندگان مستمر خون بود (با 23بار اهداء خون) را به خانواده محترم ایشان و جامعه شریف و عزیز اهداءکنندگان خون تسلیت عرض می‌نماییم. انشاءالله با قرآنش محشور و قطره قطره خونی که در راه نجات بیماران اهداء نمود مورد قبول درگاه حق‌تعالی قرار گیرد».

 

پیام تسلیت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام صادق (علیه‌السلام) اردکان – صادقیه:

«بسم الله الرحمن الرحیم

إنَّا لِلّه وَ إنّا إلِیهِ الرّاجِعونَ

پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: برای معلم قرآن تمام موجودات حتی ماهیان دریا، طلب آمرزش می‌کنند.

درگذشت استاد با اخلاق و پیشکسوت قرآن و فرهنگی دلسوز زنده‌یاد "حاج رضا معصومی" همگان و جامعه قرآنی را متأثر کرد.

این ضایعه را به قرآن‌دوستان، شاگردان و همه اصحاب جامعه قرآنی اردکان به‌خصوص خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گوییم و برای آن استاد بزرگ از درگاه حضرت پروردگار آمرزش و رحمت و برای بازماندگان محترم ایشان شکیبایی و تندرستی و پاداش نیکو مسألت می‌نماییم».

 

پیام تسلیت مجموعه مسجد رضوان و کانون قرآن شهرستان اردکان:

«بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون

به واقع آقا رضای عزیز تجلی قاری و حامل قرآن و از پیروان حقیقی اهل بیت علیهم‌السلام و از اعضای قدیمی و با سابقه‌ای درخشان، دوست‌داشتنی، مهربان و فعال کانون قرآن اردکان بود. آقای معصومی بزرگوار از لحظات زندگی در مسیر نشر، تعلیم و تربیت قرآنی به‌خوبی بهره برد به همین دلیل با طیب خاطر می‌توان گفت اللهم انا لا نعلم منه الّا خیرا.

این ضایعه‌ غم‌انگیز را به مردم شریف و به‌ویژه جامعه‌ قرآنی و فرهنگی شهرستان اردکان و خانواده مکرم‌شان تسلیت گفته و از خداوند منان برای ایشان و فرزند فقیدشان غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر جزیل مسئلت می‌نماییم».

 

شعری از رضا فتاحی اردکانی، شاعر فرهیخته اردکان در رثای همکارش مرحوم غلامرضا معصومی:

تقدیم به روح ملکوتی همکار عزیز، غلامرضا معصومی

«در مکتب دین معلم قرآن بود

استاد نمونه‌ی دبیرستان بود

در حوزه‌ی اخلاق، رضا معصومی

آیینه‌ی مهربانی و ایمان بود»

فتاحی اردکانی(رضا) – اسفند98

  • سیدمجتبی رفیعی اردکانی

رضا معصومی

شهرستان اردکان

قاری قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">